وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های تخصصی، منابع خوب و البته رایگانی‌ از مقالات، اخبار و تجربیات‌عالی درباره استارت‌آپ‌ها هستند. خوشبختانه بعد از داغ شدن تنور استارت‌آپ‌ها، این دست وبلاگ‌های فارسی زبان نیاز گسترش یافتند. در این پست قصد داریم به معرفی ده وبلاگ و کانال تلگرام برتر با موضوع استارت‌اپ‌ها بپردازیم. 


۱. وبلاگ کسب و کار نرم افزار :: ناصر غانم زاده

ناصر غانم زاده خودش رو اینگونه تعریف کرده است: شیفته‌ی استارتاپ‌ها، کارآفرینی فناوری، سرمایه‌گذاری، متد Lean Startup و خلق مدل کسب و کاروبلاگ کسب و کار نرم افزار هم اکنون یکی از منابع خوب فارسی با موضوع استارت‌اپ به‌شمار میرود. در وبلاگ کسب و کار نرم‌افزار می‌توان علاوه بر مقالات آموزشی به جعبه ابزار استارت‌اپ نیز دسترسی داشت. این جعبه ابزار هم‌اکنون یکی از مهمترین ریسورس‌های مهم استارت‌آپ در ایران به شمار می‌رود.


۲. دکتر استارت‌آپ :: مهدی علیپور

مهدی ( دکتر استارتاپ ) موسس استارتاپ آوابوک ( فراکتاب) و میلوژی است ، اودارای مدرک کارشناسی ارشد کارآفرینی ،گرایش فناوری از دانشگاه تهران است و مدت ۸ سال است که بصورت عملی در حوزه کارآفرینی فعالیت می نماید. مهدی از جمله منتورهایی هست که خود بصورت واقعی و عملیاتی درگیر مسایل روزمره استارتاپ هاست و تجربیات واقعی خود را در وبلاگ شخصی اش دکتر استارتاپ منتشر می کند.او تا کنون دو کتاب در زمینه مباحث مرتبط با استارتاپ ها منتشر کرده. مهدی عاشق نوآوری ،جهانگردی و آشپزی است!


۳. وب‌سایت هفته‌نامه شنبه‌‌مگ

شنبه‌مگ یکی از وب‌سایت‌های فعال در حوزه استارت آپ ها در ایران است. هدف شنبه‌مگ، ترویج فرهنگ کارآفرینی و اشتغال زایی، معرفی استارت آپ ها و زمینه‌های دارای ظرفیت راه‌اندازی استارت‌آپ در ایران، آشنا کردن مخاطبان با نمونه‌های موفق و ناموفق خارجی، آموزش چگونگی راه اندازی یک استارت آپ و آموزش چگونگی ورود به بازارهای جهانی، گفت و گو با صاحبان استارت آپ های بزرگ ایرانی و استارت آپ های نوپا، پوشش اخبار و رویدادهای خبری این حوزه، ایجاد بحث از طریق طرح مسئله با مسئولان و فعالان این حوزه، و مسئولان بخش دولتی، راه کاریابی برای مشکلات و چالش‌های موجود و… است.


۴.نوپانا؛ پایگاه آگاهی و دانایی :: عباس خاراباف

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند. کانال تلگرام نوپانا نیز فعال بوده و مقالات و نکات مرتبط با استار‌ت‌آپ‌‌ها را به اشتراک می گذارد. کانال تلگرام نوپانا


۵.  وبسایت ایران استارت‌آپ

این وب سایت به انعکاس اخبار و تهیه گزارش از استارت‌اپ‌های ایرانی و خارجی می‌پردازد. همچنین با عضویت در کانال تلگرام ایران‌استارت‌آپ می‌توانید همواره از آخرین استارت‌آپ ویکند‌های کشور، سمینارها و همایش‌های مرتبط با کارآفرینی و نوپا آگاه شوید.


۶. وب‌سایت startup show 

هدف و ماموریت سایت استارت‌آپ شو، نمایش رایگان استارتاپ های تازه تاسیس و موثر ایرانی، آموزش در تمام زمینه های مورد نیاز برای راه اندازی ، تحلیل و توسعه کسب و کارها و همچنین فراهم آوردن بستری برای سرمایه گذارانی که خواهان ورود به این صنعت هستند می باشد.


۷. وب‌سایت مرکز حمایت و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا فاوا

این وب‌سایت علاوه بر اطلاع‌ رسانی و منبع بسیار خوب و غنی از مقالات که دارد، به افراد و گروه‌های علاقه‌مند خدمات ارزشمندی را نیز عرضه می‌کند. دراین وب‌سایت در مراحل مختلف کار می‌توانید انتظار دریافت خدمات گوناگونی را برای ایجاد و توسعه‌ی استارت‌آپ‌ خود داشته باشید:

• ارزیابی ایده‌های کسب‌وکار پیشنهادی و برگزیدن ایده‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری
• تیم‌سازی حرفه‌ای و دسترسی متقابل ایده‌پردازان، متخصصان فنی و کسب‌وکارها به یکدیگر
• مشاوره‌ در نحوه‌ تحقیق بازار و بازارسنجی ایده‌ها
• مشاوره در طراحی مدل و برنامه‌ی کسب‌وکار صحیح و بازارگرا
• دسترسی به منابع و مراجع آموزشی ملی و بین‌المللی مورد نیاز استارت‌آپ‌ها
• تسهیل راه‌اندازی کسب‌وکار و اخذ مجوزهای کسب‌وکار
• تسهیل تأمین مالی استارت‌آپ‌ها با معرفی فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران.
• تسهیل راه‌اندازی کسب‌وکار و کمک به اخذ مجوزهای قانونی
• تسهیل تأمین مالی با ارجاع صحیح فرصت‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران


۸. وب‌سایت ماهنامه تخصصی کارآفرین ناب

در این وب‌سایت می‌توانید به منبع خوبی از اخبار، مقالات و کارگاه‌های کارآفرینی دست پیدا نمایید. مقالات و خدمات کارآفرین ناب با موضوعات زیر دسته‌بندی شده است:

• بیان زندگینامه کارآفرینان موفق و معرفی برندهای برتر
• نحوه راه اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط و مراحل توسعه آن
• چگونگی تامین منابع مالی از طریق سرمایه گذاران ، صندوق های قرض الحسنه و بانک های کشور
• روش تدوین طرح کسب و کار عمومی و حرفه ای در زمینه های خدمات ، صنعت ، کشاورزی و ...
• بازاریابی کاربردی ، فروش و تحقیقات بازار در ایران
•  بازاریابی شبکه ای
• کارآفرینی کودک و نوجوان (kid Entrepreneurship)