چه بخواهیم و چه نخواهیم لینوکس یکی از محبوب ترین سیستم‌‌عامل های دنیاس. البته فقط از نظر برنامه‌نویس‌ها و توسعه‌دهندگان نرم افزار. پس اگر یک برنامه نویس نیستید! همین الان پیشنهادم را پس می گیرم و بهتون توصیه میکنم همچنان به کار با ویندوز یا مک ادامه دهید! در این مقاله به معرفی چند توزیع مختلف از لینوکس می پردازیم و در ادامه تجربیات شخصی خودم از یک مهاجرت آسان و بدون دردسر به لینوکس را دنبال خواهیم کرد.

چرا باید به لینوکس مهاجرت کرد؟

تقریبا سوال مهمی که قبل از هرکاری باید از خودتون بپرسید! زیرا برای هر جوابی که داشته باشید، می شود راه‌کار های بهتری را پیشنهاد داد. ۲انگیزه اصلی اکثر افراد به لینوکس دلایل زیر می باشد!

1. لینوکس رایگان است و درصورتی که اکثر ویندوزها پولی و کسب درآمد از آن حرام است!
لینوکس اپن سورسه و نه رایگان! اما برای استفاده از بیشتر توزیع ها نیازی به پرداخت پول نیست! اما خوبه بدانید اکثر لپتاپ‌های موجود در بازار دارای سیستم عامل ویندوز قانونی هستند. این یعنی شما هنگام خرید لپ‌تاپ هزینه سیستم‌عامل آن را هم پرداختید و کسب‌درامد از نیز کاملا حلال است. از طرفی برای یک توسعه دهنده که کسب درآمد مستقیم از ویندوز داره می صرفه که تصمیم بگیره با کمتر از 500هزار تومان، لایسنس قانونی ویندوز را تهیه کند و از امکانات و راحتی آن استفاده کنه. بماند که بسیاری از ما متاسفانه بحث حق و حقوق نرم‌افزار را جدی نمی‌گیریم. با همه این توضیحات، رایگان بودن لینوکس دلیل اصلی مهاجرت به لینوکس نیست!

۲. اگر برای تجربه و ارضا حس کنجکاوی قصد مهاجرت به لینوکس را دارید!
خیلی از برنامه‌نویسان صرفا تا محیط کاربری جدیدی را آزمایش نکنند، حاضر به استفاده دائم از آن نیستند. و با توجه به اینکه سیستم عامل لینوکس یکی از پیشنهادات جدی هر برنامه‌نویسه! پس لازمه حتما توسط همه برنامه‌نویسان تست و آزمایش شود. پیشنهاد من به این دسته از دوستان این است که سیستم عامل را در ماشین مجازی نصب و تا چند ماه محیط آن را تست کنید! اگر تجربه قبلی کار با لینوکس ندارید، مهاجرت یکباره به لینوکس باعث مایوسی شما خواهد شد.

کدام توزیع لینوکس بهتر است؟

تکراری ترین سوال در مورد لینوکس، در موضوع انتخاب توزیع مناسب لینوکس است. تمام توزیع های لینوکس را می توان براساس 2 پارامتر مهم و حیاتی تقسیم بندی کرد. با پاسخ به این سوالات می توان راحت تر توزیع مورد نظرتون را انتخاب کنید!
  • Debian یا RedHate: اکثر توزیع های موجود براساس این دو توزیع مهم لینوکس شکل گرفته‌اند. ردهت نسخه حرفه‌ای تر لینوکسه  بیشتر برای استفاده در سرویس دهنده‌ها استفاده میشه. انتخاب بنده و بیشتر افراد غیرحرفه‌ای دبیان خواهد بود. خبر خوب اینکه اکثر توزیع های کلاینت بر اساس دبیان هستند. لینوکس ابونتو و مینت مهم‌ترین توزیع های دبیان هستند.
  • میزکار موردعلاقه‌تون چیست؟ میزکار همان محیط گرافیکی سیستم‌عامل است. 4 تا میزکار اصلی لینوکس عبارتند از Gnome , KDE, Xfce, Unity می‌باشد. میزکار پیشفرض ubuntu ینویتی می‌باشد و میزکار تمیز، زیبا و خلاقانه اما سنگینی است. در صورتی که تاریخ هجری شمسی علاقه‌مندید، kde تنها گزینه ماست. اگر کامپیوتر یا لپتاپ شما قدیمی است بهتر است از میزکار گنوم یا xfce استفاده کرد. انتخاب من در حال حاضر cinnamon است.

توزیع‌های محبوب لینوکس کدامند؟

ابونتو، مینت، آرچ‌لینوکس، فدورا و ردهت از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس هستند. ابونتو و مینت همواره با چندین میزکار منتشر می‌شوند و دست شما همیشه برای کاستومایز کردن بازتر خواهد بود. انتخاب من در حال حاضر مینت با میزکار cinnamon است.

این پست ادامه دارد ...