وقتی خواستم این پست رو بنویسم! اولین چیزی که به ذهنم اومد! معنی عامه‌پسند و متداول‌تر بلوغ یعنی بلوغ‌جنسی‌ بود! اما در این پست نمی‌خوام به این نوع بلوغ اشاره کنم. بلکه سعی می‌کنم بیشتر در مورد یک بلوغ خیلی مهمتر که البته بر خلاف بلوغ جنسی! اکتسابی هست صحبت کنم!

بلوغ اقتصادی بر خلاف بلوغ‌جنسی به سن و سال ربطی نداره و حتی ممکنه هیچگاه اتفاق نیافتد. این نوع بلوغ زمانی اتفاق می‌افته که فرد با استفاده از مهارت‌های خود آمادگی لازم برای شرایط کار، تولید، مصرف، خدمات و خرید و فروش را داشته باشد.

دوستان زیادی دارم که شاکی هستند که همه شرایط بلوغ‌اقتصادی را دارن اما رضایت کافی از کسب و کارشون را ندارن. برای مثال علم و مهارت دارند! مشتری و سفارش دارند و در صورت انجام خدمات می‌توانن درآمدزایی خوبی هم داشته باشند اما حوصله کار کردن ندارند!

در جواب این دوستان باید گفت: پیش‌زمینه بلوغ‌اقتصادی! بلوغ عاطفی و اجتماعی است! یعنی فرد در قبال خود، خانواده و اجتماع باید بتواند احساس مسئولیت بکند. میل به پیشرفت داشته باشد. در آن زمان است که انگیزه های مالی کمک خواهند کرد که فرد به بلوغ‌اقتصادی برسد.

چگونه به بلوغ اقتصادی برسیم؟!

همانطور که در ابتدا اشاره شد. بلوغ اقتصادی اکتسابی است. یعنی اگر برای رسیدن به آن تلاش نکنید هیچگاه به آن نخواهی رسید. متاسفانه با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه، سن بلوغ اقتصادی به سرعت در حال افزایش است. هزینه و زمان فراگیری مهارت های مورد نیاز و همچنین شرایط بازار پراسترس موجود، شرایط رسیدن به بلوغ اقتصادی را مشکل‌تر از هر زمانی کرده است. برای رسیدن به بلوغ اقتصادی باید و نباید‌های آن را باید رعایت کنید.

  1. کارآموزی کنید! (راهنمای کارآموزی)
    یکسال کارآموزی، زمان خوبی برای کسب مهارت های لازم برای کسب و کارتان است.
  2. مهارت های مدیریتی فرا بگیرید.
    یاد بگیرید چگونه رفتارها و عادت‌های خودتون، همکاران و مشتری‌ها را مدیریت کنید.
  3. با مبانی علم اقتصاد آشنا شوید.(دوره آموزشی مبانی اقتصاد)
    برای موفقیت در بازار، باید به بازار و مباحث مالی مسلط باشید.

اگر هنوز به بلوغ اقتصادی نرسیدید:

  • به فکر کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار جدید نباشید!
  • به فکر تغییر کسب‌وکار جاری‌تون نباشید!
  • در صورت فری‌لنس بودن، به فکر استخدام یا همکاری حضوری باشید.
  • اگر به بلوغ اجتماعی نرسیدید، دنبال افزایش مهارت‌های اجتماعی باشید.